کاسنی برای چی خوبه

فواید عرق کاسنی چیست؟

کاسنی برای چی خوبه؟

موارد مصرف کاسنی برای کبد و پوست و جوش صورت و نیز فواید کاسنی در بارداری را در مجله گیاه نوش بخوانید.

گیاه کاسنی

گیاه کاسنی ( Chicory ) دارای دو گونه بوده، یک گونه آن بیشتر مصرف غذایی و سالاد دارد که با نام‌های اندیو، کاسنی فرنگی و کاسنی سالادی شناخته میشود و گونه دیگر بیشتر برای مصارف دارویی استفاده میشود.

كاسنی گیاهی است با ساقه‌های باریك و طویل كه در حالت خودرو ارتفـاعش بـه ۰٫۵  تا ۱٫۵ متر می‌رسد ولی اگر پرورش یابد از ۲ متر نیز تجـاوز می‌نماید.

گیاه كاسنی از جمله گیاهان مفیدی است كه تاریخ استفاده از آن به دوران‌های قبل از میلاد مسیح می‌رسـد و مصـرف آن بین ملل مختلف متداول بوده است.

اطباء قدیم از جمله جالینوس، پلین، دیوسـكورید و عـده‌ای دیگر برای تمامی قسمت‌های این گیاه، به عنوان درمان و بهبودی بیماری‌ها اهمیـت زیادی قائل بوده‌اند.

قسمت دارویی و مورد استفاده آن خود گیاه و برگ‌ها است. کاسنی دارای مقدار زیادی سلنیوم، منیزیم، پتاسیم، روی و کلسیم است، همچنین منبع غنی از برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین C ، پیش‌ساز ویتامین A و فولات است.

امروزه نیز از خواص عرق کاسنی برای مداوای بیماری‌های مختلف استفاده میشود و کشت آن در برخی مناطق رایج شده است.

فواید عرق کاسنی
فواید عرق کاسنی

کاسنی برای چی خوبه؟ 

از دیدگاه طب سنتی طبع کاسنی سرد و تر است.

ابن‌سینا پزشك بزرگ ایرانی، در مورد فواید کاسنی گفته است كه كاسنی برطرف ‌كننده تشنگی مفرط، مدر صفرا، تب‌بر، مؤثر در درمان دیفتری، تصفیه‌‌كننده خون می باشد و برای درمان بیماری‌های پوستی مفید است.

سبزی کاسنی دارای چربی اشباع شده بوده، کلسترول پایینی دارد و بنابراین مصرف آن برای بیمارانی که رژیم کم کلسترول دارند، مانند بیماران قلبی عروقی بسیار مفید و خوب است.

استفاده از گیاه کاسنی برای تصفیه خون بسیار مفید است.

از دیگر موارد استفاده عرق کاسنی، تقویت کبد، معده و کلیه‌ها است، به این منظور میتوان سالاد کاسنی را در برنامه غذایی روزانه گنجاند. همچنین كاسنی، مقوی اشتها و مقوی معده است.

برگ کاسنی دارای کالری بسیار کمی است، از اینرو برای افرادی که خواهان کاهش وزن و رژیم‌های لاغری هستند بسیار مفید است. جالب اینکه همان مقدار چربی اندک آن هم، تبدیل به انرژی شده و نیروی مورد نیاز فرد را تامین میکند.

استفاده از کاسنی مخلوط با آب سبزیجات و مصرف مداوم آن در درمان آکنه بسیار موثر است.

تركیبات محلول در آب كاسنی، خاصیت مسكن دارند و بعضی از قندهای موجود در آن دارای خاصیت افرایش میكروب‌‌های مفید و كاهش باكتری‌‌های بیماری‌‌زا در روده است.

به دلیل فراوان بودن کاسنی از انواع ویتامینها، مصرف این سبزی از کمبود ویتامین جلوگیری کرده و مانع از خستگی بدن در اثر کمبود ویتامینها خواهد شد.

یکی دیگر از مزایای کاسنی ، تقویت چشم و کمک به سالم ماندن چشم ها است. تلخی اندک موجود در این سبزی حاوی ماده‌ای است که پیش‌ساز ویتامین آ بوده و برای سلامت چشم ها بسیار مفید است.

از دیگر خواص کاسنی خاصیت ضد یبوست بودن آن است. مصرف آن با آب سیب یا هویج برای درمان یبوست بسیار مفید است.

 فواید عرق کاسنی

  • فواید عرق کاسنی در دفع سموم کبدی

یکی از مهمترین فواید کاسنی دفع سموم کبدی است. گیاه کاسنی با تاثیراتی که بر روی کبد دارد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند. به همین دلیل مسکنی تاثیرگذار برای تب محسوب می‌شود.

استفاده از گیاه کاسنی برای تصفیه خون بسیار مفید است. به این منظور میتوان سالاد کاسنی را در برنامه غذایی روزانه گنجاند.

از اثرات مفید کاسنی، حفاظت کبد در برابر سموم کبدی است و این اثر با ماده‌ای به نام تتراکلروکربن (CARBON TETRACHOLORIDE) به اثبات رسیده است.

  • خواص کاسنی برای پوست و جوش صورت

بسیاری از جوش های صورت ناشی از گرمی و حرارت و یا کثیف شدن خون است که منشأ همه این پدیده ها “کبد” می باشد. بنابراین باید تصفیه کبد را جدی گرفته و از خون کثیف و غلیظ پاک کرد.

وقتی کبد آینه شد صورت هم به تبع آن شفاف و بدون لک و جوش می شود. کاسنی، بهترین درمان برای صاف کردن کبد و درخشندگی پوست است.

بهره گیری از فواید عرق کاسنی برای شادابی پوست و رهایی از جوش صورت نیز موثر است. روزی ۳ لیوان مخلوط عرق کاسنی  و شاه تره (۲به۱) قبل از هر وعده غذایی مصرف شود.

  • فواید عرق کاسنی در کاهش وزن

گیاه کاسنی دارای فروکتوز بوده و اینولین به خودی خود شکلی از فیبر طبیعی است و اگر در برنامه غذایی گنجانده  شود همین فیبر موجود در کاسنی تاثیر بسزایی در تحرکات روده و در درمان یبوست را دارد و به کنترل و کاهش وزن کمک شایانی می کند.

هر دوی این اهداف به تنظیم گرلین که نخستین اسید آمینه ای است که با احساس گرسنگی و رفتارهای غذاجویانه مرتبط است، کمک می کند.

مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می شود، که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن میباشد و برای حفظ تناسب اندام مناسب است.

  • فواید کاسنی در پیشگیری از سرطان

عصاره کاسني موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی شده ، گزارشات اخیر حاکی از آن است که شهد موجود در کاسنی از کیفیتی برخوردار بوده که اجازه رشد به تومورها را نداده و از خواص آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است. پلی فنول های کاسنی، تاثیرات مثبتی بر پیشگیری از انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه و سرطان های مرتبط با روده  را دارد.

  • فواید کاسنی در کاهش دردهای مفاصل

این گیاه به طور سنتی برای درمان آرتروز به کار گرفته و مطالعات نشان داده اند که کاسنی به طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی می باشد که به همین دلیل موجب کاهش دردهای مفصلی – استخوانی می شود.

کاسنی را عموما برای کاهش دردهایی که عامل التهابی داشته و یا دردهای ماهیچه ای و درد مفاصل می توان مصرف  نمود.

  • خواص عرق کاسنی در بارداری

یکی از مشکلاتی که در بدو تولد کودک می تواند ، کودک و خانواده او را تحت تاثیر خود قرار دهد زردی نوزاد است.

یکی از روش های جلوگیری از زردی نوزادان ، جلوگیری آن در دوران بارداری است.

عرق کاسنی با پاک سازی کبد و دفع مواد زائد و سمومات کبد و نیز تصفیه خون ، نقش بسیار ارزنده ای در جهت جلوگیری از زردی نوزادان در طول دوران بارداری دارد.

وقتی کبد و خون مادر باردار از مواد زائد و سمی پاک شود، تاثیر فوق العاده ای بر روی زیبایی جنین دارد. مصرف عرق کاسنی در بارداری می تواند با پاک سازی کبد و تصفیه خون ، نقش مهم در زیبایی کودک ایفا نماید.

یکی از مواد طبیعی که می تواند در کاهش و کنترل فشار خون بارداری نقش ارزنده ای ایفا نماید ، عرق کاسنی می باشد.

عرق کاسنی با تصفیه خون و کبد و پاک سازی بدن از سمومات و نیز به دلیل اینکه طبع کاسنی نسبتا سرد می باشد، می تواند کمک موثری در کنترل و کاهش فشار خون بارداری باشد.

ایمنی در برابر بیماری های عفونی از فواید کاسنی است. عرق کاسنی خاصیت ادرار آوری داشته و با تقویت مثانه و کلیه ها و پاک کردن آن ها از سنگ و خارج کردن سموم از بدن و نیز با پاک کردن مجاری ادراری نقش ارزنده ای در جلوگیری و درمان عفونت ادراری در دوران بارداری دارد.

مطلب مرتبط: خواص گلاب برای پوست

برچسب‌ها:

گیاهنوش

علاقمند به محصولات گیاهی و طبیعی که به شیوه ارگانیک تولید می شوند.

دیدن همه پست های نویسنده

3 دیدگاه

  1. امیرمحمد خارکن 7 آوریل 2019 پاسخ

    مصرف چه مدتی باعث تخریب عروق شبکیه میشود؟؟ لطفا جواب دهید

    • گیاه نوش 8 آوریل 2019 پاسخ

      کاسنی یا هندبا سرد و تر است و برای تقویت معده و باز کردن راه بندان های کبد بسیار مفید است. بسیار بازکننده و زداینده است. به این معنا که از رسوب در عروق و بویژه کبد جلوگیری می کند. اما در مورد سوال شما اینکه مصرف چه مدتی باعث تخریب عروق شبکیه می شود ابتدا لازم است به این نکته توجه کنید که چرا می تواند به عروق شبکیه اسیب بزند؟ ممکن است به دلیل سردی و قبوضیتی که کاسنی دارد در اثر زیاده روی در استفاده از آن عروق نازک و حساس چشم منقبض شده و خشک شوند و در نتیجه چنین تخریبی بوجود اید که معمولا درصد اتفاق آن بسیار پایین است. بنابراین از خوردن کاسنی به مقدار نیاز هیچ ترسی نداشته باشید. موفق باشید امیر جان.

  2. تجهیزیار 29 می 2019 پاسخ

    جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.