تشخیص گلاب اصل

تشخیص گلاب اصل از تقلبی چگونه است؟ ویژگی های گلاب خالص چگونه است ؟ علت تلخ بودن گلاب اصل چیست؟ عیار گلاب چیست؟

بدون شک گلاب ایران به خصوص گلاب کاشان یکی از ممتاز ترین گلاب ها در دنیا بوده که علاوه بر خواص دارویی دارای ویژگی های بهداشتی و خوراکی نیز می باشد. این موارد به شرطی است که گلاب، گلاب اصل کاشان باشد. اما ویژگی های گلاب خالص که از گل محمدی تولید شده باشد چیست و چگونه می توان کیفیت گلاب را تشخیص داد؟ همراه ما باشید

ویژگی های گلاب خوب تولید شده به روش سنتی

گلاب اصل، شفاف و روشن ، بدون رسوب است و بوی آن بوی مطبوع گل محمدی و فاقد بوی ترشیدگی است. طعم گلاب اصل نیز سنگین و كمی مایل به تلخی است که از جمله مهمترین نشانه های اصل بودن گلاب به شمار می رود.

اینکه گلاب تازه یا گلاب خانگی بود ندارد، این طور نیست که اصلا بو نداشته باشد ولی بوی کمتری دارد و لازم است چند وقت حداقل یک ماه در جای خنک بماند تا به اصطاح جا بیافتد. در این حالت تشخیص کیفیت از طریق طعم کردن گلاب اتفاق می افتد که سنگین و مایل به تلخی می زند.

تشخیص گلاب اصل 

تشخیص گلاب اصل از تقلبی خیلی سخت نیست و اگر حداقل یک بار تجربه استفاده از گلاب اصل را داشته باشید کار برای شما خیلی راحت تر خواهد بود.

نکته اول اینکه گلاب هیچ رنگ و ناخالصی ندارد و کامل شفاف می باشد و اگر گلاب این ویژگی ها را نداشت دارای اصالت نخواهد بود.

نکته دوم اینکه گلاب اصل طعم گس یا تلخ دارد و این تلخی همانند تلخی گل محمدی هست حتی گلاب دو آتیشه.

نکته سوم اینکه گلاب اصیل کاشان هرگز طعم ترشی ندارد.

نکته چهارم طعم گلاب هرگز تند نیست به طوری که زبان حالت سوزن سوزن شود.

و نکته پنجم و مهم در تشخیص گلاب اصل این است که طعم تلخی و گس گلاب بسیار زودگذر می باشد و در کمتر از ۱۰ ثانیه تلخی از دهان می رود و در واقع جذب می شود. ولی اگر گلاب اصل نباشد این مدت زمان بیشتر خواهد بود. به همین دلیل بعد از استفاده گلاب اصل در غذا و نوشیدنی این تخلی را به هیچ وجه احساس نخواهید کرد.

و نکته ششم نکته پایانی اینکه طعم گلاب دو آتیشه اصل از گل محمدی کمی تلخ تر است اما تلخی آن کاملا شبیه گل هست و کمتر از ده ثانیه رفع می شود.

اگر در زمان گلاب گیری کاشان در کاشان بودید و گل تازه محمدی مشاهده کردید، برای اینکه طعم گلاب اصل را متوجه شوید، چند گلبرگ آن را در دهان بجوید و طعم آن را به ذهن بسپارید. طعم آن دقیقا همان طعم گلاب اصل خواهد بود و تلخی ملایمی خواهد داشت که به اندازه تلخی پر گل هست و پس از چند ثانیه رفع می شود.

تشخیص کیفیت گلاب

طعم تلخی گلاب سنتی بسته به میزان گل محمدی که در دیگ ریخته می شود متفاوت بوده و هرچه میزان گل محمدی بیشتری با مقدار آب یکسان در دیگ ریخته شود طعم تلخی و گسی گلاب بیشتر خواهد بود که از این طریق می توان کیفیت گلاب اصل را متوجه شد. در واقع علت تلخ شدن گلاب، تلخ بودن گل محمدی می باشد.

برای مثال در عطاری گیاهنوش که چند نوع گلاب داریم، هر چه عیار گلاب بیشتر است طعم گس و تلخی و همچنین عطر گلاب بیشتر خواهد بود.

تشخیص گلاب دو آتیشه اصل

در مورد گلاب دو آتیشه لازم است مطلبی رو خدمت شما عنوان کنم اینکه چرا گلاب و عرقیات را دو آتیشه می کنند. در گلاب گیری سنتی که با استفاده از دیگ سنتی انجام می گیرد ظرفیت دیگ سنتی استاندارد مشخص می باشد و معمولا ۳۰ کیلوگرم گل محمدی به اضافه ۶۰ لیتر آب می توان داخل دیگ ریخت.

اگر مخزن گلاب آن هم استاندارد باشد  ۴۴ لیتر گلاب تولید می شود. باقی مانده آب مقداری جذب گل می شود و مقداری باید ته دیگ بماند که گل نسوزد و گلاب بوی سوختگی ندهد. در این حالت عیار گلاب ۷۰ می باشد. یعنی به ازای یک لیتر گلاب حدود ۰٫۷ کیلوگرم گل محمدی مصرف شده است که این بالاترین میزان عیار گلاب سنتی غیر دو آتیشه بوسیله دیگ و پارچ سنتی استاندارد می باشد. 

حال اگر ما بخواهیم گلاب تولیدی عیار یا غلظت بالاتری داشته باشد با توجه به ظرفیت محدود دیگ سنتی ناچار خواهیم بود که در دیگ سنتی روی ۳۰ کیلو گل محمدی به جای ۶۰ لیتر آب ۶۰ لیتر گلاب بریزیم. در این حالت عیار یا غلظت گلاب افزایش خواهد یافت.

بنابراین درصورتی گلاب دو آتیشه بهتر از گلاب ممتاز  (عیار ۷۰) خواهد بود که برای تولید آن بیش از ۳۰ کیلو گرم گل محمدی مصرف شده باشد و در واقع عیار آن از ۷۰ بالاتر باشد.

ابن نکته از این جهت اهمیت دارد که به عنوان مثال منِ تولید کننده می توانم با دو تا ۵ کیلو گرم گل محمدی و در مجموع ۱۰ کیلو گرم گل محمدی گلاب دو آتیشه تولید کنم. که در این حالت عیار گلاب ۲۲ بوده و تشخیص کیفیت گلاب از طریق طعم کردن و عطر و بو که در ابتدای نوشته عنوان شد اهمیت خواهد داشت. 

چرا گلاب ترش می شود؟

اینکه چرا گلاب ترش می شود دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. می تواند به این دلیل باشد که در فرایند تولید و نگهداری گلاب اصول بهداشتی رعایت نشده است. و یا اینکه گل محمدی چیده شده از گلستان بلافاصله در فرایند استحصال گلاب قرار نگرفته و خود گل محمدی طعم و بوی ترشیدگی پیدا کرده است.

برای جلوگیری از خراب شدن و ترش شدن گلاب در هنگام مصرف نیز باید از لب زدن بطری گلاب خودداری کرد و بطری گلاب را در جای خنک نگهداری کرد.

مطلب پیشنهادی   قیمت گلاب کاشان در عیار مختلف

امیدواریم با خواندن این آموزش بتوانید گلاب اصل کاشان را راحت تشخیص داده و تهیه نمایید. 

برچسب‌ها:

گیاهنوش

علاقمند به محصولات گیاهی و طبیعی که به شیوه ارگانیک تولید می شوند.

دیدن همه پست های نویسنده

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.