خواص عرق کاسنی

خواص عرق کاسنی چیست؟ 

مهمترین موارد مصرف عرق کاسنی کدامند؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا با مهمترین خواص کاسنی آشنا شویم.

کاسنی یک گیاه با گل های آبی یا زرد می باشد. که معمولا کاسنی با گل آبی مرغوب تر بوده و دارای خواص درمانی بیشتری می باشد.  کاسنی در فرهنگ ها و مناطق گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله ایران که به صورت های مختلف از آن استفاده می کنند که یکی از روش های استفاده، به صورت عرق گیاه است.

کاسنی دارای طبع سرد است و به همین دلیل می تواند بسیاری از مشکلات انسان را که ناشی از مزاج و طبع گرم باشد را برطرف نماید. استفاده از این گیاه به صورت عرقیات نیز دارای خواص زیادی می باشد.

خواص عرق کاسنی

۱۰ مورد از مهمترین خواص عرق کاسنی:

  • خواص عرق کاسنی در بیماری های ناشی از کبد

امروزه با توجه به اینکه غذاهایی که انسان ها مصرف می کنند، دارای چربی و نمک بالایی است، به همین دلیل باید با عرق کاسنی به کمک کبد رفت و در بهبود عملکرد آن تاثیر مفید گذاشت. کبد چرب یکی از مواردی است که می توان برای درمان و یا پیشگیری آن از خواص عرق کاسنی در زمینه پاکسازی کبد بهره برد.

این عرق کاسنی می تواند با کمک کردن به دفع صفرا، باعث پاکسازی کبد و بهبود عملکرد آن شود. وقتی کبد تمیز و پاک باشد، بدن شما در شرایط بهتری است و همچنین از هرگونه جوش، لکه و آکنه در امان خواهید بود.

جوش ها ممکن است از بهم خوردن تعادل هورمونی در بدن شما هم ایجاد شوند که کبد مسئول برقراری تعادل هورمونی در بدن شما هم هست و می توان با استفاده از کاسنی، عملکرد آن را در جهت مثبت، تحت تاثیر قرار داد.

خواص عرق کاسنی
خواص عرق کاسنی
  • برطرف کردن کم خونی

آهن اسید فولیک موجود در کاسنی برای برطرف کردن کم خونی بسیار مفید است، به همین دلیل توصیه می شود افرادی که دارای این مشکل هستند روزانه به مقدار توصیه شده توسط کارشناسان، از این عرق گیاهی مصرف کنند تا در نهایت باعث رفع کم خونی گردد.

  • برطرف کردن یبوست و درمان هموروئید

خواص عرق کاسنی برای برطرف کردن یبوست مشهود است، چرا که این فرآورده دارای فیبر فراوانی است و یبوست هم معمولا ناشی از کمبود فیبر و آب در بدن است که می توان با مصرف کاسنی به کمک روده ها در هضم غذا رفت و این مشکل را برطرف نمود.

همچنین افرادی که در یبوست شدید، به بیماری هموروئید و یا فیشر دچار شده اند، می توانند علاوه بر برطرف نمودن مشکل یبوست، در درمان زخم ناشی از آن هم از عرق کاسنی استفاده نمایند. با مصرف این عرق به صورت منظم می توانید از شر این بیماری و زخم های ناشی از آن هم خلاص شوید.

  • پیشگیری از انواع سرطان

می توان تا حد زیادی امیدوار بود که شما با مصرف عرق کاسنی کمتر در معرض سرطان و تومور های سرطانی خواهید بود. در واقع شهدی که در کاسنی موجود است، دارای کیفیت بالایی است و همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی بالا دارد و از رشد و ایجاد تومور هایی که به سرطان ختم می شوند، جلوگیری می نماید.

  • تسهیل بارداری و سلامت نوزاد

خواص عرق کاسنی در بارداری مشهود است ولی در نحوه مصرف عرق کاسنی باید دقت لازم را داشت و با کارشناسان در این زمینه مشورت کرد. یکی از فواید عرق کاسنی برای بارداران در ماه آخر بارداری دارد، جلوگیری از زردی نوزادان است.

بسیاری از نوزادان با مشکل زردی همراه هستند و می توان با مصرف عرق کاسنی به صورت دوز های محدود شده، کبد را پاکسازی نمود و از زردی نوزادان پیشگیری کرد.

همچنین مصرف عرق کاسنی در دوران بارداری، سبب وضع حمل آسان شده و بسیاری از مشکلاتی که در بارداری ممکن است به وجود بیاید را برطرف می نماید.

برخی از زنان باردار ممکن است با مشکلاتی همچون رفلاکس، سوزش سر دل، یبوست و یا گرفتگی عضلات دست و پا مواجه شوند که استفاده از کاسنی به صورت جوشانده یا عرقیات، می تواند مشکل گشا باشد.

  • تصفیه جریان خون در بدن

عرق گیاهی کاسنی می تواند با عملکرد خود در بدن به تصفیه خون کمک کند و باعث تسهیل جریان خون در بدن و کنترل فشار خون شود.

  • تقویت قوای جنسی در مردان

یکی دیگر از موارد مصرف عرق کاسنی کاشان، تقویت قوای جنسی و افزایش قدرت باروری در مردان است که با تنظیم هورمون ها و کروموزم ها این عملکرد را بهبود و تقویت می کند.

  • خواص عرق کاسنی در پاکسازی مثانه و کلیه ها

همانطور که میدانید، کلیه مسئول پاکسازی سموم از بدن از طریق مثانه و ادرار است. خاصیت ادرار آوری که عرق کاسنی دارد، سبب می شود که این کار برای کلیه آسان شود و به پاکسازی نهایی مثانه ختم شود.

  • خاصیت تب بری سریع

به این علت که کاسنی دارای طبع سرد است و همچنین دارای اسید اسکوربیک یا ویتامین ث بالا می باشد، می تواند سبب دفع سموم بدن شود و تب را کنترل نماید.

  • خواص عرق کاسنی در تقویت سیستم ایمنی بدن

شما می توانید با مصرف منظم از خواص عرق کاسنی در تقویت سیستم ایمنی بدن بهره ببرید. در واقع ویتامین های گوناگون موجود در این گیاه و همچنین خواص آنتی اکسیدانی سبب تقویت سیستم ایمنی در بدن می شود. اما به این علت که طبع کاسنی سرد است، مصرف آن در دوران سرماخوردگی توصیه نشده است.

برچسب‌ها:

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.