طرز تهیه گلاب دو آتیشه

گلاب دو آتیشه چیست؟  طرز تهیه گلاب دو آتیشه چگونه است؟ 

طرز تهیه گلاب سه آتیشه چگونه است؟

چرا گلاب را دو آتیشه می کنند؟

برای یافتن جواب این سوالات با ما همراه باشید.

گلاب دو آتیشه چیست  و چرا گلاب را دو آتیشه می کنیم؟

تولید سنتی گلاب

طرز تولید گلاب به روش سنتی از طریق دیگ (محل جوشیدن گل و آب) و پارچ مسی (محل جمع آوری گلاب تولید شده) می باشد.

دیگ و پارچ مسی از قدیم معمولا دارای اندازه های نسیتا ثابتی بوده است. به طور مثال معمولا ظرفیت دیگ استاندارد ۳۰ کیلو گرم گل محمدی می باشد. و ظرفیت پارچ استاندارد نیز ۴۴ لیتر می باشد.

گلاب ممتاز

گلاب تولید شده با این شرایط که از حداکثر ظرفیت استفاده شود، گلاب ممتاز می باشد که برای تولید یک لیتر از آن  ۰.۶۸ کیلوگرم (تقریبا ۷۰۰ گرم) گل محمدی مصرف شده است.  به عبارتی دیگر برای تولید صد لیتر از این گلاب هفتاد کیلو گرم گل محمدی استفاده می شود.

در فروشگاه گیاهنوش این گلاب تحت عنوان گلاب ممتاز عیار ۷۰  به فروش می رسد.

چرا گلاب  را دو آتیشه می کنیم؟

حال اگر بخواهیم غلظت گلاب رو بالا ببریم با توجه به اینکه ظرفیت دیگ و پارچ ما ثابت است، باید کار دیگری انجام دهیم. در واقع باید گلاب را دو آتیشه کنیم. اما چگونه؟

طرز تهیه گلاب دو آتیشه چگونه است؟

طرز تهیه گلاب دو آتیشه به لحاظ مراحل و نحوه تولید هیچ تفاوتی با تولید گلاب غیر دو آتیشه ندارد و فرقی نمی کند که شما در یک کارگاه مجهز گلاب دو آتیشه را تولید می کنید و یا در خانه گلاب تهیه می کنید. تنها تفاوت مواد اولیه مورد استفاده می باشد به این شکل که :

وقتی گلاب غیر دو آتیشه تهیه می کنیم، گل محمدی رو داخل دیگ میریزیم و روی آن به اندازه کافی آب می ریزیم که بعد از تبخیر و تقطیر گلاب تولید می شود.

اما برای تهیه گلاب دو آتیشه بجای آنکه آب و گل محمدی رو بجوشانیم تا گلاب تهیه شود، گلاب و گل محمدی را می جوشانیم و بعد از فرایند تبخیر و تقطیر گلاب دو آتیشه تهیه  می شود.

باید توجه کنیم که در هر دو حالت گلاب دو آتیشه و غیر دو آتیشه مقدار مواد اولیه (گل محمدی ، آب، گلاب) بستگی به ظرفیت وسیله گلاب گیری شما دارد.

تولید گلاب دو آتیشه عیار ۸۰ و ۱۴۰

برای تولید گلاب دو آتیشه اصل با دیگ و پارچ استاندارد مقدار ۳۰ کیلو گرم گل تازه را داخل ۶۰ لیتر گلاب ممتاز غیر دو آتیشه می جوشانیم و طی فرایند تبخیر و تقطیر حدود ۴۴ لیتر گلاب دو آتیشه تهیه می شود. که این گلاب را تحت عنوان گلاب دو آتیشه اصل عیار ۱۴۰ در فروشگاه بفروش می رسانیم.

در واقع برای تولید این ۴۴ لیتر گلاب، ۶۰ کیلو گرم گل محمدی استفاده شده است. و به شکل دیگر برای تولید صد لیتر از این گلاب ۱۴۰ کیلو گرم گل محمدی استفاده می شود.

حال اگر مجموع گل استفاده شده برای تولید ۴۴ لیتر گلاب کمتر از ۶۰ کیلوگرم گل محمدی استفاده شده باشد، گلاب دو آتیشه سبک (عیار ۸۰)  که ضعیف تر از گلاب دو آتیشه اصل است تولید می شود.  

باز هم تکرار می کنم که تمامی اعداد بستگی به ظرفیت وسیله شما دارد. و البته غلظتی که می خواهید گلاب دو آتیشه تهیه کنید.

در مثال ما غلظت گلاب دو آتیشه دو برابر گلاب ممتاز می شود. 

قیمت گلاب دو آتیشه بستگی به غلظت و عیار آن دارد. هرچه عیار گلاب بالاتر باشد، قیمت آن بیشتر خواهد بود.

برای ارتباط بیشتر با ما و تولیدات ما و اطلاع از کدهای تخفیف، صفحه اینستاگرام ما را دنبال نمایید.

giahnoosh_com@

طرز تهیه گلاب سه آتیشه

و اما فرایند تولید گلاب سه آتیشه همانند طرز تهیه گلاب دو آتیشه می باشد با این تفاوت که این بار گلاب دو آتیشه تولید شده قبلی را با گل محمدی تازه می جوشانیم و طی فرایند تبخیر و تقطیر گلاب سه آتیشه تهیه خواهیم کرد. 

در مثال ما برای تهیه ۴۴ لیتر گلاب سه آتیشه ۹۰ کیلوگرم گل محمدی طی سه مرحله (۱-تولید گلاب ممتاز ۲- تولید گلاب دو آتیشه  ۳- تولید گلاب سه آتیشه ) استفاده شده است. در واقع غلظت گلاب سه آتیشه ما سه برابر گلاب ممتاز ما خواهد بود.

برچسب‌ها:

گیاهنوش

علاقمند به محصولات گیاهی و طبیعی که به شیوه ارگانیک تولید می شوند.

دیدن همه پست های نویسنده

2 دیدگاه

  1. محمد احسانی 24 آگوست 2021 پاسخ

    سلام وقت بخیر.شما گلاب ۳ آتشه تولید نمی کنین؟

    • گیاه شناس 31 آگوست 2021 پاسخ

      سلام بله با سفارش مشتری تولید می کنیم
      شما در فصل گلاب گیری می توانید سفارش حود رو به صورت تلفنی هماهنگ نمایید.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.